Prvé dva mesiace roka 2023 ukázali zvýšený záujem Slovákov a Čechov o
zakladanie nových e-shopov. Obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates Martin
Pech upresnil, že najviac e-shopov ľudia zakladajú jednak na začiatku
roka, kedy majú väčšiu motiváciu si plniť podnikateľské sny a v období
od septembra do novembra, čo však nehodnotí ako prospešné. "Zabehnutie
e-shopu totiž vyžaduje dlhší čas a pokiaľ chce teda niekto predávať
počas Vianoc, mal by začať s podnikaním najneskôr v júni," uviedol Pech.
Najobľúbenejšími kategóriami sú v oboch krajinách oblečenia a potraviny.
Na Slovensku potom prevláda kategória hobby a voľný čas, kým v Česku
zas doplnky a vybavenie domácnosti. Segment stavebníctva, ktorý je podľa
obchodného riaditeľa stále konzervatívnym odborom, kde nie všetky firmy
fungujú online, taktiež zaznamenal nárast.
Sektoru mainstreamovej elektroniky do domácností dominujú veľkí hráči ako napríklad Alza či Datart. "Zakladatelia
nových e-shopov z tohto segmentu sa preto snažia nachádzať príležitosti
pre špecifické produkty, ako sú napríklad inteligentné výrobky do
domácností či rôzne súčiastky vrátane tých do priemyselných zariadení," konštatoval riaditeľ spoločnosti Upgates.
Prvý rok prevádzky podľa danej analýzy obvykle prežije takmer deväť z desiatich e-shopov. "V
online podnikaní ľudia vidia spoľahlivý zdroj vedľajších príjmov a
vďaka veľmi nízkym mesačným - rádovo v desiatkach eur - je pomerne ľahké
elektronický obchod prevádzkovať," uzavrel Pech.